Nieuws, maart 2016

31 maart 2016

SP: Weggegooid geld?

In juni 2015 vroeg het college geld om wegen op te knappen. Uit de stukken leek te komen dat ook de weg naar Overvecht opgeknapt zou worden. Op inhoudelijke vragen over het hek over de weg heeft de SP toen geen antwoord gehad (zie artikel "SP Boxmeer - Weg besluit!").  Kort hierop werd de weg inderdaad opgeknapt.

De SP constateert dat de weg nu daadwerkelijk wordt afgesloten. De SP vraagt daarom opheldering op wiens kosten de weg is opgeknapt, wie eigenaar van de weg is en of afsluiten zo maar kan.

6 maart 2016

Gezonde leefomgeving moet centraal staan in regionale mestdialoog

Het herstel van een gezonde leefomgeving in Brabant en krimp van de veestapel moet centraal staan in de zogenaamde Regionale Mestdialoog van de provincie. Niet de mestverwerking. Dat vinden de SP-afdelingen van Bernheze, Boxmeer, Gemert-Bakel en Oirschot. Zij onderschrijven daarmee de voorwaarden die het Brabantse Burgerplatform Minder Beesten en de milieuorganisaties rond de dialoog op tafel hebben gelegd.

Afgelopen weken vond de eerste van een serie van drie dialoogronden plaats in vier Brabantse Regio’s: Noord-Oost, de Peel, Kempen/Midden-Brabant en West-Brabant. Onderwerp van gesprek was de Brabantse mestproblematiek gekoppeld aan de omvang van de veestapel. De uitkomst van de twaalf sessies moet de provincie helpen bij het opstellen van haar nieuwe mestbeleid.

5 maart 2016

Enquête verkeerssituatie Floralaan

Vandaag heeft de SP 400 enquêtes bezorgd aan aan- en omwonenden van de Floralaan in Boxmeer.  De Floralaan is een drukke straat waar dagelijks veel verkeer doorheen rijdt.  Mede door de geparkeerde auto's in de (onoverzichtelijke) bochten, op kruispunten en t- splitsingen kan rer hierdoor verkeershinder ontstaan. Hierbij kan ook de verkeersveiligheid in het geding komen.

Rijdt u regelmatig door de Floralaan? Dan zijn we benieuwd naar uw mening! Daarom heeft de Fractie van SP Boxmeer besloten om deze enquête te houden. Heeft u geen formulier in uw brievenbus gekregen? Geen probleem. Door op deze link te klikken komt u bij de enquête: https://boxmeer.sp.nl/form/enquete-verkeerssituatie-floralaan.

Foto: SP Boxmmer / www.boxmeer.nl
4 maart 2016

Informatie avond SP Boxmeer over Oekraine Referendum

Het referendum over het associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne is een feit. De Kiesraad heeft bekend gemaakt dat op basis van hun steekproef blijkt dat er voldaan is aan de eis van minstens 300.000 geldige handtekeningen.

SP-Kamerlid Harry van Bommel, woordvoerder Europese Zaken, noemt het referendum 'een geweldige kans
voor burgers om zich uit te spreken over de toekomst van de EU.'

2 maart 2016

SP houdt wethouder aan toezegging schuldhulpverlening

Tijdens de raadsvergadering van 25 februari was een van de bespreekstukken het beleid van de PLANgroep; het uitvoeringsorgaan voor de schuldhulp. De SP is zeer kritisch naar dit beleid. Voorgaande jaren heeft de SP al aangegeven dat in de uitvoering veel mensen niet geholpen werden die dit wel nodig hadden. Bij onvoldoende onderbouwing door de wethouder over het te voeren beleid zou de SP tegen dit beleid gestemd hebben.
1 maart 2016

Belastingvoorlichting op schrikkeldag

Niet dat we maar 1x in de 4 jaar informatie delen, maar dit keer gaf de SP op 29 februari een voorlichtingsavond over onbenutte rechten in de gemmeente Boxmeer en de belastingaangifte.

Wat vooral bleek uit de presentaties is dat de overheid heel rooskleurig inschat dat iedereen de belastingaangifte zelf kan doen (de zelfredzaamheid waar dit kabinet zo trots op is). In de praktijk blijken heel veel mensen iemand in te schakelen om de aangifte voor hen te doen. Zowel Sociom (SOCiaal In de OMgeveing) als de SP Hulpdienst constateert dat los van elkaar.