SP Cuijk: actie tegen sluiting verzorgingshuizen

15 april 2014

SP Cuijk: actie tegen sluiting verzorgingshuizen

Cuijk - “Het zijn vooral de ouderen die gevochten hebben voor het goede sociale klimaat dat we tot voor kort kenden. Deze groep mensen verdient ons respect. Daarom roept de SP Cuijk op: Kom in actie tegen de sluiting van verzorgingshuizen!”

Met deze woorden maakt de SP Cuijk duidelijk hoe zij tegenover het besluit van het kabinet staat om enkele honderden verzorgingshuizen te sluiten.

Ongeveer 100.000 ouderen in Nederland wonen in een verzorgingshuis. Het kabinet wil 800 van de 1.300 verzorgingshuizen sluiten. Vanwege de bezuinigingen moeten duizenden ouderen in verzorgingshuizen nu gedwongen verhuizen. Ook in Cuijk zijn er signalen dat ouderen gedwongen thuis moeten blijven terwijl ze zorg nodig hebben. Het is gewoon niet uit te leggen.  Een gedwongen verhuizing wegens sluiting is volgens de SP al helemaal uit den boze. “Je moet oude mensen niet willen verplaatsen. Dat veroorzaakt onrust en een zware emotionele belasting”.

Veel zorgmedewerkers verliezen hun baan. Recent kon nog in de media gelezen worden dat zorginstantie Pantein een groot aantal medewerkers op straat zet, en plannen heeft voor een nog ingrijpender sanering. “We proberen in onze gemeente een goed zorgbeleid op te zetten, met aandacht voor de hulp die mensen thuis nodig hebben. Daarnaast willen we graag uiterst zorgvuldig om gaan met de belangen van de werknemers in de zorg. Hun uiterst belangrijke werk wordt door de regering miskend, en hun belangen volledig terzijde geschoven.  Dat mogen we niet laten gebeuren,” aldus Bregje van Lieshout, fractievoorzitster van de SP.
Hoewel de SP Cuijk al eerder heeft geprobeerd om Cuijk als “ontslaggolfvrije gemeente” uit te laten roepen, lijkt de gemeente vooralsnog niet van plan om  stelling te nemen.

De SP is landelijk een ansichtkaartenactie gestart tegen de opheffing van  verzorgingsplaatsen. Met deze kaarten wordt de komende tijd in verzorgingshuizen en op straat actie gevoerd. Deze kaarten worden bezorgd bij de regering. Een digitale handtekening kan gezet worden op de website www.sp.nl/zorg/verzorgingshuizen

Voor meer informatie, neem contact op met Bregje van Lieshout via telefoonnummer 06-21807148, of per e-mail via cuijk@sp.nl